Metalli ja tekno soittavat samaa säveltä – Robotit ja ohjelmointi ovat osa tämän päivän metallialaa

Rauman seudun metalli- ja konepajatoimijat yhdistivät voimansa houkutellakseen uusia tekijöitä koko ajan kehittyvälle alalle. Raskas metalli liikkuu nykyään teknologian avulla, eikä työ ole enää sellaista millaiseksi se usein mielletään.

miehet seisovat metallinkappale käsissään
Jani Hiljanen (vas.) Tulimetistä ja Kari Laine WinNovasta ovat tyytyväisiä Metalli♡Tekno -kampanjan yhdessä tekemiseen. Kuva: Sanna Seppälä

Yksi Metalli♡Tekno -kampanjassa mukana olevista tahoista on ammatillinen oppilaitos WinNova. Teknologia ja tuotanto -yksikön koulutuspäällikkö Kari Laine toimii WinNovan Laitilan, Rauman ja Porin yksiköissä esimiehenä ja yksikön vetäjänä. Hänen vastuulleen kuuluu myös osaavan työvoiman järjestäminen kone- ja metallialan yrityksille.

– Alan vetovoima on ollut pitkään alhainen, ja alalle on vaikea saada sekä opiskelijoita että osaavia tekijöitä. Viime vuoden yhteishaussa meillä oli yhteensä 60 aloituspaikkaa Porissa ja Raumalla, mutta saimme vain parisenkymmentä ensisijaista hakijaa, Laine taustoittaa.

Myös aikuis- ja rekrykoulutuksen puolella on ollut hakijamäärien hiipumista, eikä kaikkia koulutuksia saada alkamaan, vaikka työllisyysnäkymät ovat erinomaiset.

Laine arvioi, että yhtenä syynä kone- ja metallialan huonoon vetovoimaan on alan ehkä hieman tunkkaisena pidetty maine. Toki myös vaihtelevat suhdanteet vaikuttavat vuosittaisiin alalle hakeutuvien määrään. Hän kuitenkin haluaa korostaa, että ala on hyvin monipuolinen ja työtehtäviä on laidasta laitaan.

– Alalla on hyvät etenemismahdollisuudet, palkkataso on kohtalainen ja töitä riittää motivoituneelle tekijälle. Opintoja on nykyään myös helppo jatkaa toiselta asteelta ammattikorkeakouluun, ja sitäkin kautta edetä uralla. Myös suuntautumisvaihtoehtoja on useita.

Laineen mukaan nuoret pitäisi saada kasvamaan alalle, jotta voidaan turvata alan yritysten tulevaisuus Suomessa. Työvoimapula on monessa yrityksessä arkipäivää.

– Lähdimmekin mukaan Metalli♡Tekno -kampanjaan, koska yhdessä tekemällä saamme paljon enemmän aikaiseksi. Kun mukana pohdinnassa ovat niin kaupunki, eri asteiden oppilaitokset kuin yrityksetkin, niin meillä on aika kova klaani koossa. Ei näitä kannata jäädä yksin miettimään. Mitä enemmän tähän saadaan yrityksiä mukaan, sitä leveämmät hartiat meillä on.

– Uskon myös, että kun ammattilaiset ovat tämän laivan ruorissa, niin saadaan aikaan vaikuttava kamppis. Viestinnän ammattilaisten tekemien materiaalien ja muun osaamisen avulla tavoitamme kohderyhmämme, nuoret ja vanhemmatkin hakijat.

– Alan mielikuvaa voidaan muuttaa myös avaamalla yritysten verkkoaitojen ympäröimät portit sekä nuorille, jotka pohtivat tulevaa alaansa että heidän vanhemmilleen. Aito ympäristö avaa silmiä ihan eri tavalla. Kunhan vaan maailman tilanne taas vierailut sallii, Laine sanoo toiveikkaana.

Yhteismarkkinoinnin lisäksi apuja myös omaan markkinointiin

Rollaattoreita ja muita apuvälineitä valmistava Tukimet on niin ikään mukana kampanjassa. Toimitusjohtaja Jani Hiljanen kertoo, että he painivat samojen ongelmien kanssa kuin muutkin alan yritykset. Osaavaa työvoimaa on haastavaa saada.

– Mielikuva metallialasta istuu tiukassa: hitsari kypärä päässään ja lentävät kipinät. Ala on kuitenkin tänä päivänä hyvin automatisoitu ja työtehtävät ovat enimmäkseen robotiikan ohjaamista, Hiljanen murtaa ennakkoluuloja.

Robotiikka ei suinkaan vie työpaikkoja, vaan tuo niitä lisää. Nimikkeetkin ovat muuttuneet tehtävien myötä, ja usein metallialan ammattinimike onkin esimerkiksi operaattori.

– Me tarvitsemme nimenomaan osaavia tekijöitä käyttämään uudenlaista teknologiaa, emme vain insinöörejä. Tämän viestin kun saisi vietyä nuorille, jotka ovat jo valmiiksi sinut kaikenlaisen teknologian kanssa.

Alalla on myös mahdollisuus suuntautua moneen erilaiseen vaihtoehtoon tai edetä myös ylöspäin. Hiljasenkin polku on lähtenyt sähköasentajan tutkinnosta, ja nyt hän on toimitusjohtaja ja yksi osakas. Oma tahto ja sattumakin vievät uralla eteenpäin.

Tukimet lähti mukaan Metalli♡Tekno -kampanjaan, koska näin pienetkin toimijat pääsevät melko pienellä panostuksella mukaan ja osaksi suurempaa kokonaisuutta. Isoilla firmoilla on omat kampanjansa, mutta Hiljasen mukaan yhteistyöllä saadaan parempia tuloksia. Yhdessä tekemisen meininkiä tarvitaan niin yritysten välillä kuin oppilaitostenkin kanssa.

– Kampanjassa on hienoa sekin, että jokainen taho voi yhteisen markkinoinnin ohella tehdä tästä omannäköisensä ja hyödyntää sitä myös omassa markkinoinnissaan.

Jättämällä markkinoinnin sen paremmin taitaville voi itse keskittyä tuotantoon. Näin jokainen tekee juuri sitä, mitä parhaiten osaa.

– Kannustankin kaikkia alan yrityksiä tulemaan rohkeasti mukaan tähän yhteisen tekemisen kampanjaan, puhaltamaan yhteen hiileen. Tähän pääsee kuitenkin todella matalalla kynnyksellä mukaan, Hiljanen rohkaisee.



Mikä Metalli♡Tekno?

Metalli- ja konepaja-ala kärsii kroonisesta työvoimapulasta ja likaisen työn maineesta. Alan houkuttelevuutta pyritään lisäämään ja mielikuvia muuttamaan Rauman kaupungin, Rauman Kauppakamarin, yritysten sekä oppilaitosten yhteisellä Metalli♡Tekno -kampanjalla.

Mukana yhteiskampanjassa ovat Tukimet, Oras Group, ETH Group, Hallaworks, Rauman Konepaja, WinNova ja Rauman kaupunki. Kampanjan viestinnällisestä toteutuksesta vastaa Viestintäosakeyhtiö Bonde.

Kampanja tähtää toisen asteen hakijamäärien kasvuun 22.2.-22.3. järjestettävässä yhteishaussa sekä alan avoimien työpaikkojen täyttämiseen. Kampanjaan voi vielä liittyä mukaan. Kevään kampanjan suunniteltu huipennus on Taitaja 2022 -kilpailut Porissa toukokuussa.

Lisätiedot: madeinrauma.fi ja maria.huhtamaa@bonde.fi

#YhdessäOlemmeRauma