Kohti vastuullisempaa vaateteollisuutta

Sparkling Weekend Vanhassa Raumassa 29.–31.10.2020.
Tutustu ohjelmaan ja katso aikataulu.
Seuraa tapahtumaa somessa ja pysy ajantasalla!
IG @sparklingnightrauma FB @sparklingnightrauma

Westlookin brändeistä esimerkiksi Filippa K käyttää tuotteissaan ainoastaan vastuullisesti tuotettua puuvillaa.

Kuluttajat ovat yhä enemmän kiinnostuneita vaateteollisuuden vastuullisuudesta ja vaikutuksista ympäristöön. Westlookin yrittäjä Manu Aadeli kertoo trendin näkyvän myös heidän tavarantoimittajillaan.

– Monet valmistajat pyrkivät jatkuvasti kehittämään tuotteidensa vastuullisuutta innovoimalla uusia materiaaleja. Tekemällä monikäyttöisiä ja laadukkaita vaatteita uusiomateriaaleista, kuten pressuista, muovipusseista ja muusta jätteestä otetaan tärkeitä askelia kohti vastuullisempaa vaateteollisuutta, Aadeli kertoo.

Vastuullisuus lähtee jo pellolta. Esimerkiksi maailmalla tuotetusta puuvillasta vain kaksi prosenttia on vastuullisesti valmistettua.

Westlookin brändeistä esimerkiksi Filippa K käyttää tuotteissaan ainoastaan tätä vastuullisesti tuotettua puuvillaa. Tämä väistämättä näkyy myös tuotteen hinnassa.

“Uusiomateriaaleja hyödyntämällä otetaan tärkeitä askelia kohti vastuullisempaa vaateteollisuutta.”

Muutos lähtee kuluttajista

Vaikka vastuullisuus kiinnostaa, lopullisen ostopäätöksen määrää edelleen vastuullisuuden sijaan raha.

– Vaateteollisuudella on suuret ympäristövaikutukset, mutta silti pikamuotia saa halvemmalla kuin ikinä ennen ja sitä ostetaan enemmän kuin koskaan, Aadeli huokaa.

– On tärkeää saada ihmiset ymmärtämään, että vähemmällä vaatemäärällä pärjää ja laatuun kannattaa panostaa. Pikamuotia on halpaa ja helppoa hankkia, mutta hinta usein viittaa siihen, että vastuullisuudesta niin tuotteen materiaalien kuin työolojenkin suhteen on tingitty.

Lisäämällä kuluttajien tietoa ympäristövaikutuksista voidaan edistää vastuullisempien ostopäätösten tekoa. Alan muutos lähtee pitkälti kuluttajista, sillä kysyntä määrää tarjonnan.

– Osalla valintoihin vaikuttaa elämäntilanne, kuten työttömyys tai opiskelut, jolloin rahatilanne ei välttämättä mahdollista vastuullisuuden tukemista, vaikka halua siihen olisi. Monet kuitenkin toivovat pystyvänsä tulevaisuudessa ostamaan tuotteita vastuullisuus edellä. Se on hyvä merkki muutoksesta oikeaan suuntaan.

Westlook
📍Kuninkaankatu 11, Rauma

**

Sparkling Weekend Vanhassa Raumassa 29.–31.10.2020.
Tutustu ohjelmaan ja katso aikataulu.
Seuraa tapahtumaa somessa ja pysy ajantasalla!
IG @sparklingnightrauma FB @sparklingnightrauma

#YhdessäOlemmeRauma