Sähköautojen määrä kasvaa ja se näkyy Raumallakin

Kuva: Sanna Peräntie

Sähköautojen ja ladattavien hybridien rekisteröintimäärät ovat kasvaneet huomattavasti vuosittain. Vuodenvaihteessa ladattavia autoja oli Suomessa liikenteessä noin 100 000, joista 23 000 täyssähköisiä. Vuotta aiemmin lukema oli noin puolet pienempi.

Ladattavien autojen määrän kasvu näkyy myös latauspisteillä tehdyissä latausmäärissä. Kysyimme asiaa Rauman Energialta, joka on kehittänyt latausmahdollisuuksia Raumalla jo pitkään. Energiayhtiö toimi edelläkävijänä jo vuonna 2014 pikalatauksen (50 kW) osalta ja viime kesänä se asensi Rauman ensimmäisen suurteholaturin (150 kW) Pitkäjärven kioskin pysäköintialueelle. Tämän jälkeen Raumalle on tullut lisää nopeita latauspaikkoja, tuoreimpana uusitun ABC Tallikedon pihalle.

-Raumalla sähköautojen latauspisteiden määrä on kehittynyt kiitettävään tahtiin viime vuosina. Samaa voi sanoa latausmääristä ainakin meidän latauspisteissämme. Keväällä 2020 alkanut koronapandemia näkyi selvästi tavanomaista vähäisimpinä latausmäärinä aluksi, mutta 2021 aikana latausten määrä kasvoi voimakkaasti ja palasi ennen koronapandemiaa nähdylle kasvu-uralle. Latauksia tehtiin 3800 kappaletta eli keskimäärin 10 latausta päivässä, Juha Viherjälaakso Rauman Energialta sanoo.

Rauman Energialla on Pitkäjärven suurteholaturin lisäksi sähköautojen julkiset latauspisteet Savilanpuiston pysäköintialueella ja Harmaidenveljesten pysäköintialueella sekä Kairakadulla. Näistä suosituimmiksi paikoiksi ovat osoittautuneet Pitkäjärven suurteholaturi (yli 1000 latauskertaa 2021 loppuvuoden aikana) ja Savilanpuiston laturi, jossa ladattiin viime vuonna 1167 kertaa.

Näkyy myös autoliikkeen arjessa

Liikenteen sähköistyminen on muuttanut puheenaiheita myös autoliikkeissä. Tämän vahvistaa myyntipäällikkö Pyry Kylävainio Rauman Rinta-Joupin Autoliikkeestä.

-Asiakkaiden kiinnostuksen kohteina ovat yhä enemmän täyssähköautot sekä plug-in hybridit. Lähes jokaisessa kauppatilanteessa keskustelu suuntautuu hybrideihin sekä sähköautoihin, vaikka asiakas olisikin ensin ostamassa bensiini- tai dieselajoneuvoa. Asiakkaiden kysymykset kohdistuvat pääasiassa akkutekniikkaan sekä toimintamatkoihin, Kylävainio sanoo.

Puheenaiheena liikenteen sähköistyminen on erinomainen. Näkökulmia riittää laidasta laitaan.

-Liikenteen sähköistyminen on monelle nopealla aikataululla tullut uudistus, joka herättää kysymyksiä puolesta sekä vastaan. Moni asiakas pohtii, mikä käyttövoima olisikaan se paras nykytilanteessa. Me Rinta-Joupin Autoliikkeessä pyrimme löytämään sen parhaan mahdollisen ratkaisun asiakkaan käyttötarpeet huomioiden.

Puhetta on riittänyt myös uusien autojen toimitusajoista. Kylävainio vahvistaa, ettei asiaa ole nostettu esiin turhaan.

-Puolijohdepula sekä maailman tilanne ovat pidentäneet toimitusaikoja reippaasti. Monilla merkeillä toimitusajat alkavat olla jopa 15 kuukauden luokkaa. Toyotalla on sikäli suotuisa tilanne, että useita malleja, esimerkiksi hybridi-Corollaa, saadaan vielä kesäksi ajoon.

#YhdessäOlemmeRauma